Ανακοινώσεις

Κοινή δήλωση Περιφερειακών Συμβούλων για τις επερχόμενες δημοτικές και περιφερειακές εκλογές

Κοινή δήλωση Περιφερειακών Συμβούλων για τις επερχόμενες δημοτικές και περιφερειακές εκλογές

Την τελευταία τετραετία, η μεγάλη πλειοψηφία των διοικήσεων του Α’ και Β’ βαθμού της αυτοδιοίκησης, σε πλήρη συντονισμό και σύμπλευση με την κυβέρνηση της ΝΔ, έχει προωθήσει μια πολιτική

  • που προωθεί τις ιδιωτικοποιήσεις, την ανταποδοτική λειτουργία των υπηρεσιών, τα χαράτσια στους πολίτες, τον εντεινόμενο αποκλεισμό από κοινωνικές υπηρεσίες
  • που καταστρέφει το περιβάλλον και το παραδίδει στους μεγαλοεπιχειρηματίες και στα ιδιωτικά συμφέροντα με τις κάθε είδους αναπλάσεις, την ακραιφνή τουριστικοποίηση, την υποστήριξη έργων με καταστροφικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις
  • που αποδέχεται αδιαμαρτύρητα και υποστηρίζει τις κυβερνητικές επιλογές για την αντιπεριβαλλοντική διαχείριση των αποβλήτων, για την κατάρρευση των υπηρεσιών πολιτικής προστασίας, για την εγκληματική υποστελέχωση των υπηρεσιών, που έχει οδηγήσει σε δεκάδες θανάτους και χιλιάδες τραυματισμούς εργαζομένων
  • που υποστηρίζει την αντιδημοκρατική και πραξικοπηματική λειτουργία δήμων και περιφερειών μέσα από τις ρυθμίσεις των νόμων Θεοδωρικάκου για τις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής
  • που κατασπαταλά δημόσιο χρήμα, με αδιαφανείς διαδικασίες, για να ευνοούνται οι κάθε είδους «ημέτεροι».

Read More

Η … «συμμόρφωση» της τροπολογίας Βορίδη για τις Οικονομικές Επιτροπές και Επιτροπές Ποιότητας Ζωής είναι προσβολή στη νοημοσύνη μας.

Η … «συμμόρφωση» της τροπολογίας Βορίδη για τις Οικονομικές Επιτροπές και Επιτροπές Ποιότητας Ζωής είναι προσβολή στη νοημοσύνη μας.

Πλατιά συμμαχία των δυνάμεων της αριστεράς για να ανακοπεί η νεοφιλελεύθερη επέλαση στην αυτοδιοίκηση.

Το 2019, με μία από τις πρώτες νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη, έγινε ένα τεράστιο πραξικόπημα στη λειτουργία των δήμων και των περιφερειών. Για να αντιμετωπιστεί ο δήθεν κίνδυνος ακυβερνησίας των ΟΤΑ, τροποποιήθηκε, πριν καν εγκατασταθούν οι νέες δημοτικές και περιφερειακές αρχές που προέκυψαν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019, η σύσταση των Οικονομικών Επιτροπών και των Επιτροπών Ποιότητας Ζωής των δήμων και των Οικονομικών Επιτροπών των Περιφερειών, ενώ, ήδη από τότε και, σταδιακά, ολοένα και περισσότερο, μεταφέρθηκαν αρμοδιότητες από τα δημοκρατικά εκλεγμένα συμβούλια στις επιτροπές αυτές.

Ως προς τη σύσταση των Επιτροπών, οι ρυθμίσεις αυτές, που έγιναν γνωστές ως «νόμοι Θεοδωρικάκου», προέβλεπαν αφενός την μείωση των μελών τους και, αφ’ ετέρου, την εκλογή τους με τρόπο ώστε πλειοψηφία σε αυτές να αποτελεί πάντα η διοικούσα παράταξη, ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα των εκλογών. Η εξασφάλιση αυτή προέκυψε με την πρόβλεψη ότι, με διάφορους τρόπους, ανεξαρτήτως εκλογικής διαδικασίας για την ανάδειξη των μελών των επιτροπών, η διοικούσα παράταξη θα έχει πάντα στις επιτροπές τόσα μέλη όσα απαιτούνται για να πλειοψηφεί.  Έτσι, προέκυψε το «παράδοξο», όργανα με σημαντικές αποφασιστικές αρμοδιότητες, να εκλέγονται με μία διαδικασία που νοθεύει ουσιαστικά το αποτέλεσμα των εκλογών και παραβιάζει την ψήφο και τη βούληση των πολιτών. Επειδή όμως φάνηκε ότι η «απλή» συγκρότηση των Επιτροπών με αντιδημοκρατικό τρόπο δεν αρκούσε για την διαχείριση των δήμων και των περιφερειών με τους όρους που επιθυμούσε η κυβέρνηση και οι προσκείμενοι σε αυτήν δήμαρχοι και περιφερειάρχες, μεταφέρθηκε ένα τεράστιο εύρος πολύ σημαντικών αρμοδιοτήτων στις επιτροπές, με αποτέλεσμα αυτές να αποφασίζουν για το σύνολο σχεδόν των κρίσιμων ζητημάτων και τα δημοκρατικά εκλεγμένα συμβούλια να καταστούν διακοσμητικά όργανα, αποψιλωμένα από αρμοδιότητες.

Η πλειοψηφία των παρατάξεων της αντιπολίτευσης αντιτάχθηκε σε αυτήν την εξέλιξη ήδη από την αρχή, καταγγέλλοντας ως αντιδημοκρατικούς και πραξικοπηματικούς τους νόμους Θεοδωρικάκου που ακύρωναν επί της ουσίας τη βούληση των πολιτών. Μετά από χρόνια και προς το τέλος της θητείας των αυτοδιοικητικών οργάνων, εκδόθηκε τον Δεκέμβριο η υπ’ αριθμ. 2377/2022 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποτελεί κόλαφο για τις επιλογές της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Όπως αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην απόφαση:

«(Ο νόμος Θεοδωρικάκου), αφ’ ενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος, αφ’ ετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων το μεν προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάσθηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου, το δε προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Οι μεταβιβαζόμενες αρμοδιότητες μέχρι τότε ανήκαν στο άμεσα εκλεγόμενο συλλογικό όργανο διοίκησης των δήμων, το δημοτικό συμβούλιο, το οποίο, έχει το γενικό τεκμήριο αρμοδιότητας για τα θέματα που αφορούν τον Δήμο. Σε αυτό δε το συλλογικό όργανο η παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος ενδέχεται να μην έχει την πλειοψηφία, λόγω της συγκροτήσεώς του με βάση το σύστημα της απλής αναλογικής. Συνεπώς, ο νομοθέτης απέβλεψε στη μεταφορά ορισμένων εκ των εξ ορισμού σημαντικών αρμοδιοτήτων του δημοτικού συμβουλίου σε άλλα έμμεσα συλλογικά όργανα του Δήμου, με παράλληλη μεταβολή του τρόπου συγκροτήσεως των τελευταίων, προκειμένου να εξασφαλίσει σε αυτά την πλειοψηφία της παρατάξεως με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος. Υπό τα δεδομένα αυτά, οι ρυθμίσεις αυτές συνέχονται μεταξύ τους ως ενιαίο σύνολο, αποβλέπουν στον ίδιο σκοπό και επεμβαίνουν τόσο στη συγκρότηση των έμμεσων αυτών συλλογικών οργάνων του Δήμου όσο και στη λειτουργία, υπό τη συγκρότηση αυτή, των ανωτέρω οργάνων κατά την άσκηση των ανατεθειμένων σε αυτά νέων, σημαντικού χαρακτήρα, αρμοδιοτήτων. Με τη νομοθετική αυτή μεταβολή, η οποία έλαβε χώρα αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών και μάλιστα σε χρόνο κατά τον οποίο είχαν ήδη εξαχθεί τα εκλογικά αποτελέσματα, μεταβλήθηκε εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α..

Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 (παρ. 1), 52 και 102 (παρ. 2) του Συντάγματος».

Ως προς τη λειτουργία των Επιτροπών μετά την έκδοση της εν λόγω απόφασης, αυτή είναι σαφής:

«Οι ρυθμίσεις αυτές, οι οποίες, κατά τη βούληση του νομοθέτη, συνέχονται μεταξύ τους ως ενιαίο σύνολο και δεν μπορούν να εφαρμοσθούν αυτοτελώς, πρέπει να παραμερισθούν στο σύνολό τους ως αντισυνταγματικές και να εφαρμοσθούν κατά τη συγκρότηση των εν λόγω δημοτικών επιτροπών οι προϋφιστάμενες αυτών διατάξεις».

Το Συμβούλιο της Επικρατείας, με την απόφαση αυτή, με την οποία υποχρεούται να συμμορφωθεί τόσο η κυβέρνηση, όσο και οι ΟΤΑ, δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρερμηνείας: οι επιτροπές πρέπει να συγκροτηθούν εκ νέου, με βάση τις διατάξεις του Κλεισθένη, που ίσχυαν πριν τους «νόμους Θεοδωρικάκου», δηλαδή με περισσότερα μέλη και χωρίς την ενίσχυση της διοικούσας παράταξης και την εκ του νόμου εξασφάλιση της πλειοψηφίας της. Προχωρά δε και ένα βήμα παραπάνω, κρίνοντας ότι η απόφαση θα έχει ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου 2022. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η συγκρότηση των επιτροπών, από την 1η Δεκεμβρίου θεωρείται μη νόμιμη και συνεπώς οι αποφάσεις των οργάνων αυτών είναι ακυρωτέες, καθώς έχουν ληφθεί από όργανο που δεν έχει νόμιμη σύνθεση. Αντίστοιχα, μη νόμιμες και ακυρωτέες είναι οι αποφάσεις των οργάνων αυτών διότι έχουν ληφθεί επί ζητημάτων που δεν εντάσσονταν στις αρμοδιότητές τους με βάση τον Κλεισθένη. Επομένως, ήδη από την 1η Δεκεμβρίου, οι αποφάσεις των επιτροπών και, κατ’ επέκταση, η λειτουργία των δήμων και των περιφερειών είναι στον αέρα.

Σε συνέχεια της εξέλιξης αυτής και μετά από αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης διά του Υπουργού Εσωτερικών, Μ. Βορίδη, ότι η κυβέρνηση «σέβεται τις δικαστικές αποφάσεις» και θα εφαρμοσθούν τα οριζόμενα στην απόφαση του ΣτΕ μέσω νέας νομοθετικής ρύθμισης που θα κατατεθεί υπό τη μορφή της τροπολογίας στη Βουλή, η πολυαναμενόμενη τροπολογία Βορίδη κατατέθηκε στις 17 Ιανουαρίου. Φυσικά, καμία τροπολογία δεν χρειαζόταν, αφού η απόφαση είχε ήδη δώσει την απαιτούμενη λύση, δηλαδή την εφαρμογή των διατάξεων του Κλεισθένη, χωρίς καμία νέα νομοθετική πρωτοβουλία.

Η τροπολογία Βορίδη, όπως κατατέθηκε στη Βουλή, δεν είναι τίποτε άλλο παρά κοροϊδία, προσβολή της νοημοσύνης αιρετών και πολιτών, με την οποία επιστρέφουν μεν κάποιες από τις αφαιρεθείσες αρμοδιότητες στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια (και μάλιστα όχι όλες), ωστόσο τίποτα απολύτως δεν αλλάζει στη συγκρότηση των επιτροπών. Έτσι, οι επιτροπές θα παραμείνουν ως έχουν, με μοναδική αλλαγή ότι η θητεία τους γίνεται ετήσια από διετής και μάλιστα θα αλλάξει από την 1-1-2024, δηλαδή όταν θα έχουν εγκατασταθεί οι νέες δημοτικές και περιφερειακές αρχές που θα προκύψουν από τις εκλογές του Οκτωβρίου. Με την τροπολογία αυτή, ο υπουργός καλεί τη βουλή να νομοθετήσει αντισυνταγματικές διατάξεις (που έχουν ήδη κριθεί ως τέτοιες από το ακυρωτικό δικαστήριο) και αρνείται ρητά να συμμορφωθεί με την απόφαση του ΣτΕ, παρότι καλά γνωρίζει ότι η συμμόρφωση στις δικαστικές αποφάσεις αποτελεί ρητή υποχρέωση της διοίκησης. Ίσως είναι η πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία που, με τόσο ρητό και κατηγορηματικό τρόπο, η διοίκηση, και μάλιστα σε κορυφαίο επίπεδο, παραβιάζει τόσο κατάφωρα και με τόσο προφανή τρόπο το Σύνταγμα και τις δικαστικές αποφάσεις.

Η τροπολογία Βορίδη αντανακλά την πολιτική λογική μίας κυβέρνησης, η οποία έχει ως βασική γραμμή τον αυταρχισμό και την κατάλυση κάθε έννοιας δημοκρατίας. Και, προφανώς, μία κυβέρνηση που δεν διστάζει να επενδύει συνεχώς και με κάθε τρόπο στην καταστολή, να λειτουργεί με όρους διαρκούς εκτροπής, να στήνει εκτεταμένα δίκτυα υποκλοπών που παρακολουθούν πολιτικά πρόσωπα, επιχειρηματίες, ακόμα και τον Α-ΓΕΕΘΑ, που, παρά τις αποκαλύψεις συνεχίζει ακάθεκτη στην ίδια πορεία, που επιχειρεί – η ίδια ή μέσω «αντιπροσώπων» – να φιμώσει ακόμα και Ανεξάρτητες Αρχές απειλώντας με ποινικές διώξεις, δεν θα δίσταζε να λειτουργήσει με τον τρόπο αυτόν. Πέρα από όλα τα άλλα, η ψήφιση και εφαρμογή της τροπολογίας αυτής αφήνει έκθετη την αυτοδιοίκηση και τις αποφάσεις των οργάνων της, δεδομένου ότι παραμένει ορθάνοιχτη η οδός της ακύρωσης των αποφάσεων των επιτροπών, αφού αυτές θα συνεχίζουν να λαμβάνονται από όργανα με μη νόμιμη συγκρότηση.

Η επιμονή σε αντιδημοκρατικές και αντισυνταγματικές μεθοδεύσεις δεν είναι τυχαία, ούτε οφείλεται στον υποτιθέμενο κίνδυνο ακυβερνησίας των ΟΤΑ. Είναι συνειδητή επιλογή, ώστε να καθίσταται από δύσκολος έως αδύνατος ο έλεγχος των παρατάξεων της διοίκησης από την αντιπολίτευση. Οδηγεί και διευκολύνει την εφαρμογή μίας πολιτικής που επιβάλει την νεοφιλελεύθερη επέλαση στους δήμους και τις περιφέρειες, η οποία καταλήγει στην ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών δήμων και περιφερειών, στην μετατόπιση του βάρους στους πολίτες με κάθε λογής χαράτσια, στην αντιπεριβαλλοντική πολιτική. Καταλήγει εν τέλει σε μία αυτοδιοίκηση που είναι μονίμως και απολύτως απούσα από όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η τεράστια πλειοψηφία της κοινωνίας που ωθείται στη φτωχοποίηση για να εξυπηρετεί τα συμφέροντα επιχειρηματιών, εργολάβων και κάθε λογής «ημετέρων» της κυβέρνησης και των διοικήσεων δήμων και περιφερειών. Επιπλέον, οδηγεί σε μία λειτουργία πλήρως αδιαφανή και ανεξέλεγκτη, όπου, σχεδόν καθημερινά, τίθενται ζητήματα κατασπατάλησης τεράστιων πόρων, με – τουλάχιστον – αμφιλεγόμενους όρους, για την εξυπηρέτηση κάθε λογής συμφερόντων.

Η αντιπολίτευση και ιδιαίτερα οι παρατάξεις της αριστεράς στην αυτοδιοίκηση πρέπει να αντισταθούν και να υψώσουν ανάστημα σε αυτή την άνευ προηγουμένου μεθόδευση.

Να απορρίψουν και να καταδικάσουν την τροπολογία Βορίδη, αλλά και να πιέσουν για την καταψήφισή της. Επιπλέον, είτε ψηφιστεί είτε όχι η απαράδεκτη αυτή ρύθμιση, θα πρέπει από κοινού να ζητήσουν την εκ νέου συγκρότηση των επιτροπών με βάση τις διατάξεις του Κλεισθένη.

Η τροπολογία Βορίδη δείχνει για μια ακόμα φορά τις προθέσεις της κυβέρνησης για την αυτοδιοίκηση. Μια αυτοδιοίκηση που, με τον τρόπο εκλογής των συμβουλίων μέσω του νέου νόμου Βορίδη, θα αποκλείει τις πολιτικές εκφράσεις της αριστεράς και τη φωνή των κινημάτων από τα συμβούλια, θα διαμορφώνει συλλογικά όργανα υπό τον απόλυτο κυβερνητικό έλεγχο, για να εφαρμοστούν πολιτικές εξαθλίωσης των πολιτών, με την αυτοδιοίκηση συνένοχο και συμμέτοχο. Μια αυτοδιοίκηση που θα δέχεται αδιαμαρτύρητα τον συνεχή περιορισμό των πόρων της, την οριστική κλοπή των παρακρατηθέντων, τον διαρκή περιορισμό των ΚΑΠ και θα στρέφεται στα χαράτσια σε βάρος των πολιτών και τη διαρκή ιδιωτικοποίηση. Μια αυτοδιοίκηση που θα προωθεί απαρέγκλιτα τις αντιπεριβαλλοντικές πολιτικές και την παράδοση του περιβάλλοντος βορά στα σχέδια των επιχειρηματιών και των μεγάλων συμφερόντων.

Σε αυτή την πολιτική δεν μπορούν να βάλουν φραγμό δυνάμεις που έχουν υπηρετήσει και εξακολουθούν να υπηρετούν την ίδια πολιτική, που, ως διοίκηση αλλά και ακόμα και ως αντιπολίτευση, έχουν συμπράξει στις κάθε είδους νεοφιλελεύθερες επιλογές των προσκείμενων στη ΝΔ διοικήσεων δήμων και περιφερειών. Δυνάμεις που έχουν σπεύσει να δεσμευθούν ότι δεν τίθεται θέμα επαναφοράς της έστω και κουτσουρεμένης απλής αναλογικής του Κλεισθένη.

Για την αριστερά στην αυτοδιοίκηση, τίθενται ιστορικές ευθύνες. Ή θα συνεργαστεί στις κινηματικές και πολιτικές μάχες στα συμβούλια, αλλά και στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, ή, με τη στάση της, θα επιτρέψει την αποκρυστάλλωση ενός αντιδραστικού, ασφυκτικού συσχετισμού την επαύριο των εκλογών. Ή θα ενισχύσει τη δυνατότητα να εκφράζεται στην αυτοδιοίκηση η φωνή των κινημάτων και τα συμφέροντα της πλειοψηφίας της κοινωνίας, ή, επικαλούμενη διαφωνίες που δεν έχουν καμία σχέση με τα πραγματικά, άμεσα προβλήματα των πολιτών, θα συνεχίσει στο δρόμο της πολυδιάσπασης.

Η εμπειρία μίας σχεδόν τετραετίας στα συμβούλια του πρώτου και του δεύτερου βαθμού, έχει δείξει ότι, στην πράξη, οι παρατάξεις της αριστεράς έχουν κρατήσει κοινή στάση και έχουν πάρει κοινές πρωτοβουλίες στο σύνολο σχεδόν των κρίσιμων ζητημάτων. Η στάση αυτή είναι η επαρκής βάση για να επιτευχθούν πλατιές συνεργασίες, ώστε να χτιστούν οι απαραίτητες ισχυρές, κινηματικές αντιπολιτεύσεις.

της Μαριάνας Τσίχλη, Περιφερειακής Συμβούλου Αττικής, επικεφαλής της παράταξης «ΑΝΥΠΟΤΑΚΤΗ ΑΤΤΙΚΗ»

Αντισυνταγματικές οι καλπονοθευτικές διατάξεις των νόμων Θεοδωρικάκου για την τεχνητή πλειοψηφία Δημάρχου στις επιτροπές των δήμων

Αντισυνταγματικές οι καλπονοθευτικές διατάξεις των νόμων Θεοδωρικάκου για την τεχνητή πλειοψηφία Δημάρχου στις επιτροπές των δήμων

Να ξηλωθεί ολόκληρη η αντιδημοκρατική νομοθεσία στην αυτοδιοίκηση και παντού!

Με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 του τότε Υπουργού Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκου, με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκρότησης της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, αντίκεινται στις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος, κατά το μέρος που καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019. Read More

Όχι Μετρό στην Πλατεία Εξαρχείων. Αθήνα για τους κατοίκους, όχι στην ανεξέλεγκτη τουριστικοποίηση και την αστυνομοκρατία. Πορεία Σάββατο 26/11, 18.00 Μουσείο

Όχι Μετρό στην Πλατεία Εξαρχείων. Αθήνα για τους κατοίκους, όχι στην ανεξέλεγκτη τουριστικοποίηση και την αστυνομοκρατία. Πορεία Σάββατο 26/11, 18.00 Μουσείο

Εδώ και μήνες η κυβέρνηση έχει μετατρέψει τη γειτονιά των Εξαρχείων σε  αστυνομοκρατούμενη ζώνη με πρόσχημα την κατασκευή μετρό πάνω στην ιστορική πλατεία Εξαρχείων, ένα σχεδιασμό στον οποίο έχουν απορρίψει μαζικά οι κάτοικοι εξαρχής. Η κυβέρνηση αδιαφορεί για τη βούληση των κατοίκων που έχουν υποβάλει προτάσεις για τη χωροθέτηση του σταθμού σε άλλες θέσεις, που θα έχουν λιγότερο καταστροφικό αποτύπωμα στην ζωή της γειτονιάς και θα συνδέονται  με το συνολικό δίκτυο ΜΜΜ της Αθήνας. Read More

Ο νέος ΠΕΣΔΑ δεν έχει καμία νομιμοποίηση και δεν πρέπει να περάσει!

Ο νέος ΠΕΣΔΑ δεν έχει καμία νομιμοποίηση και δεν πρέπει να περάσει!

Την Τετάρτη 21/9 συνεδρίασε με τηλεδιάσκεψη το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής για να γνωμοδοτήσει σχετικά με την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ. Πέρα από την ουσία της καταστροφικής διαχείρισης των απορριμμάτων, τίθενται επιπλέον ζητήματα δημοκρατικής λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου, αλλά και αποκλεισμού των κατοίκων της Αττικής από τις συνεδριάσεις του, στα οποία θα αναφερθούμε αναλυτικά στη συνέχεια.

Ο νέος ΠΕΣΔΑ είναι ένας σχεδιασμός που επιχειρεί να εισάγει και να γενικεύσει την καύση των απορριμμάτων, προωθεί ένα άκρως συγκεντρωτικό μοντέλο διαχείρισης χωρίς συμμετοχή του Α Βαθμού και των πολιτών, διαιωνίζει το έγκλημα του ΧΥΤΑ Φυλής που θα είναι στο διηνεκές η χωματερή της Αττικής, ενώ επεκτείνει το έγκλημα στο Σχιστό και στο Γραμματικό. Ακυρώνει κάθε δυνατότητα διαχείρισης με γνώμονα το περιβάλλον, την υγεία των πολιτών, αλλά και τη μείωση της οικονομικής τους επιβάρυνσης. Υποβαθμίζει συνειδητά την ανακύκλωση, την πρόληψη και την επαναχρησιμοποίηση. Και όλα αυτά, προς όφελος των μεγαλοεργολάβων που λυμαίνονται επί δεκαετίες την διαχείριση των απορριμμάτων (και όχι μόνο).

Συνοπτικά, οι προτάσεις του νέου ΠΕΣΔΑ που «αναλύονται» στη ΣΜΠΕ ως προς τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις είναι: α) η κατασκευή 6 φαραωνικών μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων, που αποκαλούνται Μονάδες Ανάκτησης – Ανακύκλωσης αποβλήτων (ΜΑΑα). Πρόκειται για τις γνωστές ΟΕΔΑ, όπως της Φυλής, που αλλάζουν μόνο όνομα, για να χρυσώσουν το χάπι. Εξ αυτών, χωροθέτηση υπάρχει μόνο για τις τρεις, δηλαδή τη Φυλή, το Σχιστό και το Γραμματικό. Επομένως, το μόνο πραγματικό δεδομένο από την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ, είναι η συνέχεια της λειτουργίας της Φυλής (σημειώνεται ότι η διατήρηση του ΕΜΑΚ και του Αποτεφρωτήρα προβλέπονται ρητά), το φόρτωμα επιπλέον βαρών στο Σχιστό και η περιβαλλοντική καταστροφή στο Γραμματικό. Για τις άλλες τρεις μονάδες δεν υπάρχει χωροθέτηση, ενώ προβλέπεται σαφώς ότι αν δεν βρεθεί κατάλληλη χωροθέτηση, επιτρέπεται η συγχώνευση με ήδη αδειοδοτημένες μονάδες, δηλαδή τις παραπάνω τρεις, β) η πλήρης νομιμοποίηση της καύσης, ως του μοναδικού μάλιστα τρόπου να πιαστούν οι στόχοι για τον ριζικό περιορισμό υπολείμματος που οδηγείται σε ταφή, γ) η πλήρης επέκταση και νομιμοποίηση της διαχείρισης από τους εργολάβους, αφού οι ΜΑΑα προβλέπεται να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν με ΣΔΙΤ.

  • Η διοίκηση Πατούλη έχει παραμείνει τρία χρόνια άπρακτη, συνεχίζοντας και βαθαίνοντας την πολιτική της εξυπηρέτησης των μεγαλοεργολάβων, όπως έκαναν και οι προηγούμενες διοικήσεις.

Είναι γνωστό σε όλους μας ότι ο Περιφερειάρχης, από την αρχή της θητείας του, αλλά και προεκλογικά, δεσμευόταν για συνολική επίλυση του ζητήματος των απορριμμάτων και άμεσο κλείσιμο της Φυλής. Το μόνο που έχει γίνει τρία χρόνια αργότερα, είναι τεράστια σπατάλη δημοσίου χρήματος, πολλές φορές μέσω απευθείας αναθέσεων και αδιαφανών πρακτικών, φιέστες προβολής του Περιφερειάρχη χωρίς κανένα περιεχόμενο και διαρκείς επεκτάσεις της ντροπής του ΧΥΤΑ Φυλής. Η ίδια η ΣΜΠΕ κάνει την παραδοχή ότι η ανάκτηση βρίσκεται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Η πραγματικότητα είναι ακόμα χειρότερη από ότι παρουσιάζεται στη μελέτη: Η ανάκτηση από την προδιαλογή ανέρχεται περίπου στο 13%, ενώ το υπόλοιπο 87% των σύμμεικτων απορριμμάτων οδηγείται στη Φυλή. Μετά την όποια επεξεργασία στο ΕΜΑΚ, η ανάκτηση φτάνει στο 14% περίπου, με αποτέλεσμα το 86% των σύμμεικτων απορριμμάτων να θάβεται. Είναι προφανές ότι μιλάμε για μια συνολική αποτυχία, αιτία για την οποία αποτελεί η πλήρης στήριξη της κερδοσκοπίας από τα απορρίμματα. Δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα για την υποστήριξη της αποκέντρωσης και της προδιαλογής, με αποτέλεσμα μία καταστροφική περιβαλλοντικά, αλλά και πανάκριβη για τους πολίτες διαχείριση. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των νησιωτικών δήμων, που μεταφέρουν σε καθημερινή βάση σύμμεικτα στη Φυλή διά θαλάσσης, με τεράστιο οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος. Ακόμα πιο χαρακτηριστικές είναι οι επεκτάσεις της Φυλής, η αύξηση της δυναμικότητας του ΕΜΑΚ και οι λοιπές σχετικές παρεμβάσεις που, επί της ουσίας, «εγγυώνται» τη συνέχεια της λειτουργίας της Φυλής για άλλα 30 χρόνια.

  • Και ψεύτης και θρασύς: Η διοίκηση λέει ξεδιάντροπα, χοντροκομμένα ψέματα όταν υποστηρίζει πως δεν προωθεί την καύση

Ο Περιφερειάρχης, κατά την προσφιλή του μέθοδο, όχι μόνο επανέλαβε τα γνωστά ψέματα ότι δήθεν δεν συναινεί στην καύση, αλλά επιπλέον κατηγόρησε σε πολύ υψηλούς τόνους το σύνολο σχεδόν της αντιπολίτευσης, τους δήμους της Αττικής, τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και τα κινήματα ότι είναι ψεύτες και λαϊκιστές όταν προειδοποιούν ότι η κατεύθυνση για τη διαχείριση των απορριμμάτων είναι η γενίκευση της καύσης.

Στη ΣΜΠΕ που ήρθε προς συζήτηση αποτυπώνεται με απόλυτη σαφήνεια ότι πρώτη επιλογή για τη διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί η καύση. Αυτό που ήταν εμφανές από τον ΕΣΔΑ, στον οποίο προβλέπονται τεράστιες μονάδες καύσης, μία εξ αυτών στην Αττική με δυναμικότητα 1000 τόνων ημερησίως, επιβεβαιώνεται από τον ΠΕΣΔΑ. Η μεθόδευση κυβέρνησης και Περιφέρειας για να προωθηθεί η καύση είναι συγκεκριμένη. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έθεσε ως στόχο το υπόλειμμα που θα κατευθύνεται για ταφή να είναι μικρότερο από 10% των σύμμεικτων έως το 2030. Παρά τα ψέματα κυβέρνησης και Περιφέρειας, ούτε καν η ΕΕ δεν έχει θέσει έναν τέτοιο στόχο, παρά μόνο για το 2035 ή, υπό προϋποθέσεις, το 2040. Επομένως, η εξωτερική πίεση και η «έλλειψη εναλλακτικής» είναι χονδροειδές ψέμα που έχει επιστρατεύσει η κυβέρνηση και ο Περιφερειάρχης για να επιβάλουν την καύση. Ένας τέτοιος στόχος, σημαίνει μείωση των αποβλήτων που οδηγούνται σε ταφή κατά 76 ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε 7,5 χρόνια, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει μία πραγματικότητα πλήρους έλλειψης υποδομών, σχεδιαζόμενων έργων (και βούλησης) για την ενίσχυση της προδιαλογής και της ανακύκλωσης. Φυσικά, όταν αυτός ο στόχος τέθηκε στον ΕΣΔΑ, ο Περιφερειάρχης που «δεν θέλει την καύση στην Αττική», δεν έβγαλε κουβέντα. Έτσι, στη ΣΜΠΕ αναφέρεται ρητά ότι «αποδεικνύεται, ότι ο συγκεκριμένος στόχος δεν επιτυγχάνεται χωρίς δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των υπολειμμάτων ΑΣΑ και τον εξευγενισμό τους για το σκοπό αυτό, στις οποίες σύμφωνα με το αναθεωρημένο ΕΣΔΑ θα υφίστανται επεξεργασία τα υπολείμματα και ενδεχομένως και τα παραγόμενα δευτερογενή καύσιμα». Προβλέπεται λοιπόν όχι μόνο η παραγωγή SRF/RDF, αλλά και η καύση σύμμεικτων. Με βάση τις προβλέψεις της ΣΜΠΕ, οι νέες μονάδες θα παράγουν 300.000 τόνους περίπου δευτερογενούς καυσίμου (30% του σύμμεικτου), ενώ επιπλέον θα παράγεται περίπου 30% υπόλειμμα, από το οποίο, για να πιαστεί ο στόχος, το μεγαλύτερο μέρος (20%) θα προορίζεται για καύση. Μιλάμε επομένως για μια συνθήκη που το 50% κατά βάρος του σύμμεικτου, θα καταλήξει να καίγεται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, είτε σε μονάδες καύσης, είτε στην τσιμεντοβιομηχανία. Πρόκειται για ένα τεράστιο έγκλημα που εξυφαίνεται στις πλάτες μας, που θα καταδικάσει το λαό και το περιβάλλον για δεκαετίες. Η καύση δευτερογενών καυσίμων, πολλώ δε μάλλον σύμμεικτου, σημαίνει έκλυση επικίνδυνων, τοξικών ουσιών και τοξική τέφρα. Σημαίνει επιπλέον μία πολιτική που δεν θα προωθεί την ανακύκλωση – επαναχρησιμοποίηση. Η πιο «ασφαλής» λειτουργία των μονάδων καύσης προϋποθέτει την αδιάλειπτη λειτουργία τους στο μέγιστο της δυναμικότητάς τους, ώστε να περιορίζεται ο περιβαλλοντικός κίνδυνος. Ταυτόχρονα, το ιδιωτικό κεφάλαιο που θα αναλάβει να υλοποιήσει τα αναγκαία έργα, θα εξασφαλίσει την απόδοση της όποιας επένδυσης με εγγυημένες ποσότητες. Επομένως, μία τέτοια κατεύθυνση «εξασφαλίζει» ότι η κεντρική επιλογή για τη διαχείριση των αποβλήτων τις επόμενες δεκαετίες, θα είναι η καύση. Η επιμονή του Περιφερειάρχη ότι εργοστάσιο καύσης «δεν προβλέπεται στην Αττική» είναι προκλητική. Η μονάδα της Αττικής θα επιχειρηθεί να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει. Ο ΠΕΣΔΑ την προβλέπει στις επιτρεπόμενες χρήσεις. Μικρή ή και καμία σημασία δεν έχει, αν η διοίκηση της Περιφέρειας θα επιχειρήσει να εξάγει τα απορρίμματα της Αττικής (και την περιβαλλοντική επιβάρυνση) εκτός της Περιφέρειας, όπως υπαινίσσεται ο Περιφερειάρχης. Η καταστροφή δεν αλλάζει, μόνο το ακριβές σημείο.

  • Η ΣΜΠΕ μόνο κατ’ ευφημισμόν μελέτησε περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Είναι άξιο απορίας πώς επιχειρείται να πειστούμε ότι μία μελέτη που δεν περιλαμβάνει χωροθετήσεις για τις μισές ΜΑΑα που προγραμματίζεται να κατασκευαστούν, είναι εφικτό να εκτιμήσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του νέου ΠΕΣΔΑ στο σύνολο της Αττικής. Η απάντηση των μελετητών ήταν αφοπλιστική: η ΣΜΠΕ εκτιμά απλώς ότι με την εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ, περιβαλλοντικά η κατάσταση θα είναι «καλύτερη» από τη σημερινή και θα πιαστούν οι κυβερνητικοί στόχοι για τη μείωση του υπολείμματος που θάβεται. Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των μονάδων θα εκτιμηθούν χωριστά, όταν προχωρήσουν οι χωροθετήσεις!! Συνεπώς, καμία Στρατηγική Μελέτη δεν πρόκειται να γίνει για τις σωρευτικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ΠΕΣΔΑ στο σύνολο της Αττικής, οι οποίες στην πραγματικότητα δεν θα εκτιμηθούν ποτέ, αφού στη σημερινή ΣΜΠΕ χωροθετήσεις δεν υπάρχουν και άλλη ΣΜΠΕ δεν προβλέπεται να υπάρξει.

Επιπλέον, η ΣΜΠΕ έχει την πρωτοτυπία να μην εξετάζει καμία άλλη εναλλακτική λύση, πλην της προτεινόμενης στον ΠΕΣΔΑ (εδώ να σημειώσουμε ότι οι συντάκτες του ΠΕΣΔΑ είναι ταυτόχρονα και συντάκτες της ΣΜΠΕ, ελέγχουν δηλαδή τους εαυτούς τους ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του προτεινόμενου σχεδιασμού!). Μετά από επίμονες ερωτήσεις της Ανυπότακτης Αττικής, αλλά και συμβούλων άλλων παρατάξεων της αντιπολίτευσης, εάν πραγματικά οι μελετητές θεωρούν ότι δεν υπάρχει καμία άλλη λύση, με την ενίσχυση, για παράδειγμα της αποκέντρωσης και της διαλογής στην πηγή, οι μελετητές αναγκάστηκαν να απαντήσουν ότι υπάρχουν και άλλες λύσεις. Όπως χαρακτηριστικά είπαν «Μας ζητάνε, μέσω της καύσης, να πάμε σε υπόλειμμα 10% για ταφή». Αλλά και ότι οι ίδιοι μελέτησαν ένα σενάριο που στηρίζεται περισσότερο σε πιο μικρές, αποκεντρωμένες μονάδες και στην προδιαλογή, ωστόσο δεν θεώρησαν σκόπιμο να το συμπεριλάβουν στην μελέτη γιατί δεν πιάνει με ασφάλεια το στόχο για ταφή κάτω από 10% μέχρι το 2030. Δύο ενδεχόμενα υπάρχουν, που καταλήγουν βέβαια στο ίδιο συμπέρασμα: ή οι μελετητές κλήθηκαν να παραδώσουν μία ΣΜΠΕ που θα εμφανίζει τον συγκεντρωτισμό στη διαχείριση των αποβλήτων και την καύση ως μοναδική λύση, ή οι στόχοι κυβέρνησης και περιφέρειας διαμορφώθηκαν έτσι, ώστε να επιβάλλουν την καύση «εκ των πραγμάτων». Σε κάθε περίπτωση, το αποτέλεσμα μιας καταστροφικής περιβαλλοντικά διαχείρισης, αλλά και πανάκριβης, ώστε ο πολίτης να πληρώνει άμεσα και έμμεσα τους εργολάβους, παραμένει το ίδιο.

  • Ο νέος ΠΕΣΔΑ ενισχύει τον συγκεντρωτισμό, υποβαθμίζει την συμμετοχή του Α’ Βαθμού της αυτοδιοίκησης και των πολιτών στη διαχείριση των απορριμμάτων

Ο νέος ΠΕΣΔΑ συνεχίζει και παροξύνει τη φιλοσοφία του προηγούμενου, προωθώντας την κατεύθυνση τεράστιων εγκαταστάσεων, υπό την ευθύνη της Περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ. Η λογική των μικρών, αποκεντρωμένων δημοτικών ή διαδημοτικών μονάδων δεν υπάρχει σε κανένα σημείο του σχεδιασμού. Το στοιχείο της τοπικής διαχείρισης είναι ανύπαρκτο, ενώ η διαλογή στην πηγή ελάχιστη και υποβαθμισμένη. Παράλληλα, απαξιωμένη είναι και η πρόληψη, αφού, σε αντίθεση με τους υψηλότατους, ανέφικτους στόχους για τον περιορισμό του υπολείμματος που θα οδηγείται σε ταφή, η μείωση της παραγωγής αποβλήτων έως το 2030 δεν φτάνει ούτε το 6%. Παράλληλα, ακόμα και η κατασκευή υποδομών για προδιαλογή (όπου δεν υπάρχουν δίκτυα, δηλαδή στην συντριπτική πλειοψηφία των δήμων) ανατίθεται στον ΕΔΣΝΑ, με προφανή τη στόχευση της τελικής διαχείρισης από εργολάβους.

  • Ο Περιφερειάρχης και η διοίκηση αγνοούν τη βούληση των δήμων και των πολιτών της Αττικής και συμπεριφέρονται σαν η διαχείριση των απορριμμάτων και ο ΕΔΣΝΑ να είναι το φέουδό τους

Στις τοποθετήσεις του, ο Περιφερειάρχης δεν παρέλειψε να τονίσει πολλές φορές ότι η διαχείριση των απορριμμάτων γίνεται σε συνεργασία με τους δήμους της Αττικής, με σεβασμό στις απόψεις τους. Το θράσος του Περιφερειάρχη φαίνεται ότι δεν έχει όριο. Η αλήθεια είναι ότι η μεγάλη πλειοψηφία των δήμων της Αττικής τοποθετούνται αρνητικά στην ΣΜΠΕ και συνολικά στο νέο ΠΕΣΔΑ. Από τους δήμους που έστειλαν τις αποφάσεις τους, μόνο 4 γνωμοδοτούν θετικά. Από όσους δήμους τοποθετήθηκαν στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ούτε ένας δεν συναινεί στο νέο ΠΕΣΔΑ. Η ΠΕΔΑ γνωμοδοτεί αρνητικά και απορρίπτει τον νέο ΠΕΣΔΑ. Προφανώς, το ίδιο πράττουν και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, φορείς και συλλογικότητες της Αττικής. Όσο για τον ισχυρισμό του Περιφερειάρχη ότι οι δήμοι συμμετέχουν στη διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, πρόκειται για κοροϊδία. Στα τρία χρόνια της διοίκησης Πατούλη, το ΔΣ του ΕΔΣΝΑ έχει συνεδριάσει τρεις φορές, ενώ οι αποφάσεις λαμβάνονται από την 7μελή Εκτελεστική Επιτροπή, στην οποία συμμετέχει αποκλειστικά η διοίκηση και οι ομοϊδεάτες της. Με αυτό τον τρόπο, εξασφαλίζεται ότι ο σχεδιασμός για τα απορρίμματα γίνεται από τους εργολάβους και όσους τους εξυπηρετούν και απολύτως καμία σχέση δεν έχει με τον Α Βαθμό της αυτοδιοίκησης και τους πολίτες της Αττικής.

  • Υπάρχει εναλλακτική;

Η μοναδική λύση για την διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής είναι η πλήρης αλλαγή πορείας. Σε αντιπαράθεση με την λογική της εξυπηρέτησης των εργολάβων, την αδιαφάνεια, τον συγκεντρωτισμό και την αδιαφορία για την καταστροφή του περιβάλλοντος. Απαιτείται μία συνολική κατεύθυνση που θα περιλαμβάνει: α) ένα πλήρως δημόσιο σύστημα διαχείρισης για να μην καταλήγουν τα σκουπίδια χρυσωρυχείο και να μην αποτελεί κριτήριο η κερδοφορία του εργολάβου. Καμία σκέψη για ΣΔΙΤ, καμία συνέχεια της παράδοσης της ανακύκλωσης σε εργολάβους, καμία ιδιωτικοποίηση της αποκομιδής, β) ένα αποκεντρωμένο σύστημα, με προτεραιότητα στην τοπική διαχείριση μέσω δημοτικών και διαδημοτικών μονάδων που θα περιορίσουν τόσο την περιβαλλοντική επιβάρυνση, όσο και το κόστος, μακριά από τις υπερσυγκεντρωτικές, αδιαφανείς διαδικασίες του ΕΔΣΝΑ, δ) έμφαση και προτεραιότητα στην πρόληψη, στη διαλογή στην πηγή με διακριτά ρεύματα ανακύκλωσης, στην ανάκτηση και την επαναχρησιμοποίηση. Υποστήριξη του Α Βαθμού με πόρους, μέσα και προσωπικό για να κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση, ε) ισοκατανομή των βαρών, διακοπή της λειτουργίας της Φυλής και περιβαλλοντική αποκατάσταση. Χωροθετήσεις με σεβασμό στο περιβάλλον και συμμετοχή των πολιτών στον σχεδιασμό.

  • Η αντιδημοκρατική διαχείριση Πατούλη και η υποβάθμιση του Περιφερειακού Συμβουλίου είναι βαρέλι χωρίς πάτο

Η στάση του Περιφερειάρχη απέναντι στο Περιφερειακό Συμβούλιο, τόσο γενικά, όσο και ειδικότερα για το θέμα των απορριμμάτων είναι αυτή της πλήρους απαξίωσης και της απόκρυψης. Από την πλειοψηφία των παρατάξεων της αντιπολίτευσης έχει επανειλημμένα ζητηθεί να έρθει προς συζήτηση το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων, πριν ολοκληρωθεί ο νέος ΠΕΣΔΑ. Δεκάδες αιτήματα έχουν υποβληθεί, εγγράφως και προφορικά, ήδη από την πρώτη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου το 2019. Απέναντι σε αυτά, η απάντηση είναι μονίμως η ίδια: ψεύτικες δεσμεύσεις ότι θα γίνει εκτενής συζήτηση και διαρκείς αναβολές, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούνται τετελεσμένα. Το Περιφερειακό Συμβούλιο πληροφορήθηκε από το διαδίκτυο για την ολοκλήρωση (;) του ΠΕΣΔΑ, αλλά και για την έναρξη της διαβούλευσης για την ΣΜΠΕ. Ακόμα, όταν συγκλήθηκε συνεδρίαση, με αίτημα της αντιπολίτευσης, για να συζητηθεί η διαχείριση των απορριμμάτων και ο νέος ΠΕΣΔΑ, η συζήτηση δεν έγινε ποτέ, αφού η διοικούσα παράταξη και τα δεκανίκια της, μέχρι και ο Πρόεδρος του Συμβουλίου, δεν εμφανίστηκαν, επιλέγοντας τον εμπαιγμό των συμβούλων, αλλά και των δημάρχων και εκπροσώπων φορέων που ήρθαν για να τοποθετηθούν και να διαμαρτυρηθούν.

Στη συνεδρίαση της Τετάρτης, όμως, για μια φορά ακόμα ξεπεράστηκε κάθε όριο. Η διοίκηση επέλεξε να διεξάγει με τηλεδιάσκεψη τη συνεδρίαση, η οποία αφορά στο πιο κρίσιμο ζήτημα της Περιφέρειας. Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι οι συνεδριάσεις με τηλεδιάσκεψη είχαν καταργηθεί νομοθετικά και προβλέφθηκαν εκ νέου σε φωτογραφική τροπολογία, κατά παραγγελία Πατούλη, αφού φαίνεται πως η διοίκηση δεν μπορεί να εξασφαλίσει την πλειοψηφία για να πάρει τις αποφάσεις που θέλει σε διά ζώσης συνεδριάσεις. Έκτοτε, δεν έχει διεξαχθεί ούτε μία φορά διά ζώσης συνεδρίαση, με πρόσχημα τον κορωνοϊό, παρότι όλες οι πλευρές της κοινωνικής ζωής δεν υπόκεινται σε κανέναν περιορισμό και όλα τα συλλογικά σώματα, συμπεριλαμβανομένης και της βουλής, συνεδριάζουν διά ζώσης.

Στην προηγούμενη συνεδρίαση, οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης ζήτησαν με κάθε τρόπο να αναβληθεί η συζήτηση και να γίνει διά ζώσης. Η διοίκηση αρνήθηκε ακόμα και να θέσει σε ψηφοφορία το αίτημα αυτό. Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας έδειξε ξεκάθαρα γιατί ο Περιφερειάρχης πάλεψε με νύχια και με δόντια για τη διαιώνιση της τηλεδιάσκεψης.

Η ΣΜΠΕ υπερψηφίστηκε από 47 συμβούλους, καταψηφίστηκε από 47 συμβούλους και τελικά πέρασε αφού ο Πρόεδρος έκανε χρήση του δικαιώματός του η θετική ψήφος του να καταμετρηθεί διπλά. Σαν να μην έφτανε αυτό, το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας της Τετάρτης κρίθηκε απόλυτα από το ότι η συνεδρίαση έγινε με τηλεδιάσκεψη. Στην ψηφοφορία δεν καταμετρήθηκε η ψήφος επικεφαλής παράταξης της αντιπολίτευσης, ο οποίος ήταν παρών καθ’ όλη την διάρκεια της συνεδρίασης, τοποθετήθηκε εκφράζοντας τη θέση της παράταξής του ότι καταψηφίζει την ΣΜΠΕ και πετάχτηκε εκτός ηλεκτρονικού συστήματος κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας. Παρότι ο ίδιος επικοινώνησε με τον Πρόεδρο του Συμβουλίου για να του εξηγήσει το πρόβλημα, άλλη σύμβουλος της παράταξής του είπε δημόσια ότι υπάρχει τεχνικό πρόβλημα, αλλά και άλλοι επικεφαλής της αντιπολίτευσης που επικοινώνησαν μαζί του την ίδια ώρα, το επιβεβαίωσαν, η ψήφος του δεν καταμετρήθηκε.

Έτσι, παρότι η πλειοψηφούσα θέση ήταν η απόρριψη της ΣΜΠΕ, με την … βοήθεια της τεχνολογίας ο Περιφερειάρχης κατόρθωσε να την περάσει, με μια νοθευμένη διαδικασία, που αποτελεί εμπαιγμό τόσο για το Περιφερειακό Συμβούλιο, όσο και για της πολίτες της Αττικής.

Ο ΠΕΣΔΑ, εάν και όταν έρθει προς συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, δεν πρέπει να περάσει. Η διοικούσα παράταξη και τα δεκανίκια της, Χρυσή Αυγή και Τζήμερος,  δεν μπορούν να επιβάλουν αυτή την πολιτική και, όπως φαίνεται, δεν μπορούν καν να συγκεντρώσουν πλειοψηφία.

Είναι επιτακτική ανάγκη να διεκδικήσουμε και να επιβάλλουμε την διά ζώσης συζήτηση του ΠΕΣΔΑ, με την παρουσία των συμβούλων, αλλά και του Α Βαθμού αυτοδιοίκησης, των φορέων και των πολιτών της Αττικής. Οτιδήποτε άλλο θα αποτελεί πραξικόπημα.

Είναι επιτακτική ανάγκη να σταματήσουμε την επιβολή μιας πολιτικής που καταστρέφει το περιβάλλον, την υγεία του λαού της Αττικής και υπονομεύει το μέλλον των παιδιών μας.

Όλοι και όλες στην πορεία υπεράσπισης της φυσιογνωμίας των Εξαρχείων, σήμερα Σάββατο 24/9 στις 6μμ

Όλοι και όλες στην πορεία υπεράσπισης της φυσιογνωμίας των Εξαρχείων, σήμερα Σάββατο 24/9 στις 6μμ

Η λαίλαπα «αναπλάσεων» που έχει εξαπολυθεί στην Αθήνα, δεν έχει τέλος. Η κυβέρνηση, η περιφέρεια και ο δήμος αντιμετωπίζουν την πόλη με τους εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους σαν προσωπικό φέουδο που το διαχειρίζονται όπως θέλουν. Εκχωρούν δημόσιο χώρο σε ιδιώτες, παρεμβαίνουν σε πλατείες, πάρκα και δρόμους με μοναδικό κριτήριο το κέρδος τόσο για τους ίδιους, όσο και για τους εργολάβους και τους «επενδυτές».

Η επίθεση που δέχονται τα Εξάρχεια με πρόσχημα της κατασκευής σταθμού Μετρό στην πλατεία είναι χωρίς προηγούμενο για γειτονιά της πόλης. Μοναδικός στόχος της επιλογής της πλατείας ως σημείου κατασκευής του σταθμού είναι η αλλοίωση του χαρακτήρα της γειτονιάς και η μετατροπή του από ζωντανό χώρο πολιτικό, κοινωνικών, πολιτιστικών διεργασιών, σε μια ακόμα γειτονιά που θα κυριαρχεί ο τουρισμός και η βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων, τύπου Airbnb. Αυτός είναι ο λόγος που δεν επιλέχθηκαν άλλα πιο πρόσφορα σημεία, που και λιγότερες παρεμβάσεις θα απαιτούσαν σε επίπεδο δημόσιου χώρου και θα βρίσκονταν εγγύτερα σε σημεία ευρύτερου ενδιαφέροντος.

Ο αγώνας ενάντια στην καταστροφή του χαρακτήρα της γειτονιάς των Εξαρχείων είναι αγώνας ενάντια στην ακραία τουριστικοποίηση του κέντρου της πόλης. Δεν είμαστε σκηνικό του τουρισμού, είμαστε πολίτες και κάτοικοι αυτής της πόλης! Δεν είμαστε «βαρίδι» της τουριστικής ανάπτυξης που πρέπει να σαρωθεί με τα ΜΑΤ για να φτιαχτούν και άλλα ξενοδοχεία, και άλλα hostels, και άλλα Airbnb. Είμαστε εργαζόμενοι και εργαζόμενες, νέοι και νέες που απαιτούμε να έχουμε την δυνατότητα να επιλέγουμε την γειτονιά που θα κατοικήσουμε, την γειτονιά που θα διασκεδάσουμε, την γειτονιά που θα κοινωνικοποιηθούμε και όχι να ορίζει το real estate και το κράτος ολόκληρες γειτονιές σαν «απαγορευμένες ζώνες» για τους ντόπιους, αφιερωμένες απλά στην τουριστική ανάπτυξη.

Είναι η ίδια λογική που σιγά- σιγά κατατρώει το Πεδίο του Άρεως, με την Περιφέρεια του Πατούλη να εκχωρεί τμήματα του σε ιδιώτες για επιχειρηματική δραστήριοτητα, με τον Δήμο του Μπακογιάννη να επιδιώκει να ιδιωτικοποιήσει τον λόφο του Στρέφη και να παίζει με τους δρόμους του κέντρου.

Τα ΜΑΤ δεν έχουν καμία θέση στα Εξάρχεια. Δεν μπορεί οι γειτονιές μας να μοιάζουν με κατεχόμενες ζώνες όπου στρατιές αργόμισθων ΟΠΚΕ, ΜΑΤ, ΔΙΑΣ, ΔΡΑΣΗ φρουρούν τα στενά της γειτονιάς από τους ίδιους τους κατοίκους! Η πλέον πρόσφατη παρέμβαση στην πλατεία, η απομάκρυνση του αγάλματος των Τριών Ερώτων, τοπόσημου της περιοχής για σχεδόν έναν αιώνα, αναδεικνύει και με συμβολικό τρόπο την πλήρη αλλοίωση της πλατείας ως κέντρο της γειτονιάς.

  • Όχι σταθμός μετρό στην πλατεία Εξαρχείων
  • Άμεσα μέτρα προστασίας του οικιστικού χαρακτήρα της περιοχής. Όχι στην τουριστικοποίηση- πλαφόν στις τουριστικές κλίνες ανά δημοτική ενότητα
  • Άμεση αποχώρηση των ΜΑΤ, ΔΙΑΣ, ΔΡΑΣΗ, ΟΠΚΕ που λειτουργούν σαν στρατός κατοχής από τα Εξάρχεια
Με απόφασή του το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής καταγγέλλει τις υποκλοπές και τις παρακολουθήσεις

Με απόφασή του το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής καταγγέλλει τις υποκλοπές και τις παρακολουθήσεις

Η αντιδημοκρατική εκτροπή και η συγκάλυψη δεν θα περάσει

Η χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής ήταν ένα ηχηρό χαστούκι στην κυβέρνηση της εκτροπής. Παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες της παράταξης Πατούλη και του γνωστού ακροδεξιού δεκανικιού του, Τζήμερου,  να μην τεθεί καν σε συζήτηση ψήφισμα για την καταδίκη των υποκλοπών και των παρακολουθήσεων– στα πρότυπα της διαχείρισης Μπακογιάννη στο δήμο Αθηναίων, η κατεύθυνση της απόκρυψης δεν πέρασε.

Το ζήτημα όχι απλώς συζητήθηκε, αλλά το Περιφερειακό Συμβούλιο αποφάσισε κατά πλειοψηφία να εκδώσει ψήφισμα καταγγελίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη και του σκανδάλου των υποκλοπών. Read More

Η Δημαρχία των ΜΑΤ εξαφανίζει τους ελεύθερους και πράσινους χώρους, παραδίδει ολόκληρο το κέντρο στην τουριστικοποίηση και τα κερδοσκοπικά συμφέροντα, προωθεί την απαγόρευση και την καταστολή των διαδηλώσεων

Η Δημαρχία των ΜΑΤ εξαφανίζει τους ελεύθερους και πράσινους χώρους, παραδίδει ολόκληρο το κέντρο στην τουριστικοποίηση και τα κερδοσκοπικά συμφέροντα, προωθεί την απαγόρευση και την καταστολή των διαδηλώσεων

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στις πολιτικές διάλυσης των δημόσιων ελεύθερων χώρων στο κέντρο της Αθήνας

Δευτέρα 29/8, 5.30 πμ στο Δημαρχείο (Πλατεία Κοτζιά)

Η Ανυπότακτη Αττική στηρίζει και συμμετέχει στην συγκέντρωση διαμαρτυρίας φορέων και πρωτοβουλιών κατοίκων τη Δευτέρα 29/8 στο Δημαρχείο Αθηναίων, την ώρα της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου.

Ο Δήμος Αθηναίων εφαρμόζει πολιτικές επιθετικής ανάπλασης των γειτονιών στο κέντρο της Αθήνας και παράδοσης των τελευταίων ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου που έχουν απομείνει στο κέντρο σε κερδοσκοπικά ιδιωτικά συμφέροντα. Read More

Κοινή ανακοίνωση περιφερειακών και δημοτικών κινήσεων

Κοινή ανακοίνωση περιφερειακών και δημοτικών κινήσεων

Ο ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ!

ΑΜΕΣΗ ΑΘΩΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΛΑΠΙΕΡΗ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΥΛΛΗΦΘΕΝΤΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΔΗΛΩΣΗΣ ΤΗΣ 28 ΙΟΥΛΙΟΥ

Καταγγέλλουμε το όργιο αστυνομικής βίας και καταστολής στις διαδηλώσεις για τις καταστροφικές πυρκαγιές και συμπαράστασης στο αίτημα του απεργού πείνας Γ. Μιχαηλίδη για υφ’ όρων απόλυση, ενάντια στην εκδικητική συνέχιση της φυλάκισης του. Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται στην πράξη πως η κρατική καταστολή και η αυταρχική κυβερνητική πολιτική της φτώχειας και της εξαθλίωσης πάνε χέρι – χέρι.

Οι εικόνες της άγριας επίθεσης στη διαδήλωση, του ξύλου ακόμα και σε διαδηλωτή που ήταν δεμένος πισθάγκωνα κατά την προσαγωγή του, της ρίψης δακρυγόνων σε διαδηλωτή που κινούνταν με αναπηρικό αμαξίδιο, των προσαγωγών και των συλλήψεων στο σωρό, δείχνουν το πραγματικό πρόσωπο της κυβέρνησης.

Δείχνουν για μια ακόμα φορά ότι η στρατηγική της ΝΔ είναι ο αυταρχισμός και η καταστολή σε όσες και όσους αγωνίζονται, η προσπάθεια να τσακιστούν οι αντιστάσεις του λαού και της νεολαίας απέναντι στην πολιτική της κυβέρνησης και των προκατόχων της που διαλύει τη ζωή και την υγεία του λαού, καταστρέφει το περιβάλλον, επιτίθεται στα δημοκρατικά δικαιώματα και τις λαϊκές ελευθερίες.

Δείχνουν πως μόνη τους διέξοδος για να αποτραπεί η αγωνιστική έκφραση της λαϊκής οργής που γεννά η πολιτική τους είναι η καλλιέργεια του φόβου.  Γι’ αυτό και το όργιο βίας στη διαδήλωση κατέληξε σε δεκάδες προσαγωγές και συνολικά 4 συλλήψεις.
Ένας από τους αναίτια συλληφθέντες της χθεσινής διαδήλωσης είναι ο συναγωνιστής μας Σωτήρης Λαπιέρης, δημοτικός σύμβουλος Χαλανδρίου, επικεφαλής της παράταξης ΧΑΛΑΝΔΡΙ ΕΝΑΝΤΙΑ, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων στον Συνήγορο του Πολίτη όπου εργάζεται επί χρόνια. Βρίσκεται αντιμέτωπος με αδιανόητες κατηγορίες (απόπειρα πρόκλησης σωματικής βλάβης κατά αστυνομικού, παράβαση του νόμου περί όπλων, διατάραξη κοινής ειρήνης, αντίσταση κατά της αρχής). Η σύλληψη του Σωτήρη Λαπιέρη και η κατασκευή κατηγοριών σε βάρος του αποτελεί μια ακόμα σκευωρία που στήνεται κατ’ εντολή της κυβέρνησης, με την σύμπραξη των δικαστικών αρχών. Στόχος τους είναι η τρομοκράτηση και η ομηρία των αγωνιστών και των αγωνιστριών, η προσπάθεια να αποτρέψουν την εκδήλωση της λαϊκής οργής απέναντι στην πολιτική τους.

Δεν τρομοκρατούμαστε, δεν υποχωρούμε.

Θα συνεχίσουμε στο δρόμο του αγώνα απέναντι στον αυταρχισμό και την καταστολή, για την υπεράσπιση της ζωής, της υγείας και των δικαιωμάτων του λαού και της νεολαίας. Απαιτούμε την άμεση αθώωση του Σωτήρη Λαπιέρη και όλων των συλληφθέντων.

Η συλλογή υπογραφών δημοτικών και περιφερειακών κινήσεων συνεχίζεται

Υπογράψτε στην ακόλουθη φόρμα ΕΔΩ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ

Ανυπότακτη Αττική

Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική / Ανταρσία σε κυβέρνηση – ΕΕ – ΔΝΤ

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΑΝΤΙΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ στην Κεντρική Μακεδονία

Ανταρσία στο Αιγαίο – Αντικαπιταλιστική Αριστερά.

Αντίσταση πολιτών Δυτικής Ελλάδας

Ανυπότακτη Δημοκρατική Μακεδονία

ΑΝΥΠΟΤΑΚΤΗ ΗΠΕΙΡΟΣ

ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ – ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ

ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗ ΣΤΕΡΕΑ

Αριστερή Παρέμβαση στην Ήπειρο

Αριστερή Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση στη Δυτική Ελλάδα

Αριστερή Συμπόρευση για την Ανατροπή στη Δυτική Μακεδονία

Ελεύθερη Στερεά

Ξαστεριά – Ανατροπή για την Κρήτη

Περιφερειακή παράταξη Βορείου Αιγαίου «Ο Άλλος Δρόμος»

 

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ

Χαλάνδρι ΕΝΑΝΤΙΑ

Κίνηση πολιτών Νίκαιας Ρέντη "Κόντρα στο Ρεύμα"

Αγωνιστική Δημοτική Κίνηση Μεγάρων – Νέας Περάμου

Ανταρσία στην Κοκκινιά της Προσφυγιάς και της Αντίστασης

Ανταρσία στις γειτονιές της Αθήνας

Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αθήνα/ Ανταρσία σε κυβέρνηση – ΕΕ – κεφάλαιο

Αντίσταση και Ανατροπή – Βριλήσσια

Ανυπόταχτες Γειτονιές Δάφνης Υμηττού

Αριστερή Ανατρεπτική Δημοτική Κίνηση Καλλιθέας "Μια Πόλη στο Δρόμο"

Αριστερή Κίνηση Περιστερίου

Αριστερή Παρέμβαση Βύρωνα

Αριστερή Πρωτοβουλία Γλυφάδας.

Αριστερή Ριζοσπαστική Δημοτική Κίνηση ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Ασυμβίβαστο Ίλιον

Δημοτική Συνεργασία Ελληνικού – Αργυρούπολης

Δίκτυο Πολιτών Χολαργού – Παπάγου

Δύναμη Αλλαγής, Άγιος Δημήτριος

ΕΚΤΟΣ ΠΛΑΝΟΥ Αντικαπιταλιστική Κίνηση Ελληνικού Αργυρούπολης

Εκτός Σχεδίου – Αριστερή Ριζοσπαστική Κίνηση στη Νέα Ιωνία

ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ

Ζωγράφου – Ανυπότακτη Πόλη

ΜΑριδα Δάφνης Υμηττού

Μαχόμενη Ηλιούπολη, αριστερή ανατρεπτική κίνηση

Μέτωπο Ανατροπής για την Αθήνα

ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΑΝΑΠΟΔΑ- Αριστερή παρέμβαση στους δρόμους της Νέας Σμύρνης

Ριζοσπαστική Αγωνιστική Κίνηση Πολιτών Δήμου Πετρούπολης

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΒΥΡΩΝΑ

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ

Συμμαχία Πολιτών για τη Μεταμόρφωση

Φυσάει Κόντρα στην Αγία Παρασκευή

Ανυπότακτη Κίνηση στα Χωριά και την Πόλη της Πρέβεζας

Ανυπότακτη Πολιτεία Δήμου Πατρέων

Αριστερή Παρέμβαση στα Γιάννενα

Δημοτική Κίνηση Πολιτών Δήμου Δελφών, "ΠΟΛΙΤΕΣ στο ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ"

ΕΚΚΙΝΗΣΗ Αριστερό Δημοκρατικό Μέτωπο για την Κέρκυρα

Μέτωπο Ρήξης Ανατροπής, Δήμος Θερμης

Παρέμβαση πολιτών για τη Λαμία

Πόλη Ανάποδα – Δύναμη Ανατροπής στον Δήμο Θεσσαλονίκης

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ (Άρτα)