Πλήρης κατάληψη του Πειραιά από τα ιδιωτικά συμφέροντα – Μόνη ωφελημένη η Cosco!
Λιμάνι δημόσιο και ελεύθερο για τους κατοίκους!
Η υλοποίηση του Master Plan (Αναπτυξιακό Πρόγραμμα» και η «Μελέτη Διαχείρισης» του ΟΛΠ Α.Ε.) της COSCO για το λιμάνι (εμπορικό και επιβατικό) του Πειραιά συνιστά «αναπτυξιακό» έργο. Όχι όμως για τους Πειραιώτες και τους εργαζόμενους στον Πειραιά, αλλά για την ίδια την COSCO, δηλαδή μία ξένη κρατική επιχείρηση, και τους εγχώριους εφοπλιστικούς και επιχειρηματικούς ομίλους που ήδη έχουν επωφεληθεί από τη μνημονιακή πολιτική της τελευταίας δεκαετίας, τις ιδιωτικοποιήσεις, το τσάκισμα των εργασιακών σχέσεων, την παράδοση κάθε σπιθαμής γης προς εκμετάλλευση.
Για τους Πειραιώτες, τους εργαζόμενους μέσα και γύρω από το λιμάνι, τους Αθηναίους, τους ταξιδιώτες, την τοπική οικονομία, την Αττική, η υλοποίηση του master plan θα φέρει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα δεινά, παρά το ότι διαφημίζεται και παρουσιάζεται ως μεγαλεπήβολο αναπτυξιακό έργο που θα εκτοξεύσει τον Πειραιά σε δήθεν κόμβο στο «νέο δρόμο του Μεταξιού».
Αποκλεισμός όλου του παραλιακού μετώπου
Η περιοχή που καταλαμβάνει το «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα» και η «Μελέτη Διαχείρισης» του ΟΛΠ Α.Ε. εκτείνεται σε όλο το παραλιακό μέτωπο από τον Πειραιά έως το Πέραμα, δηλαδή καταλαμβάνει μεγάλη έκταση, σχεδόν το σύνολο του παραλιακού μετώπου, σε άμεση επαφή με τον αστικό ιστό. Πρόκειται για μια περιοχή που έχει διαμορφωθεί σταδιακά σε βάθος πολλών δεκαετιών και στην οποία αποτυπώνεται η παντελής έλλειψη ολοκληρωμένου χωροταξικού σχεδιασμού, η άναρχη αστική ανάπτυξη και η παντελής έλλειψη κοινόχρηστων – ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου.
Ούτως ή άλλως, από τον Πειραιά ως το Πέραμα συγκεντρώνονται πλήθος από οχλούσες χρήσεις, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα σοβαρά και δυσεπίλυτα περιβαλλοντικά προβλήματα που με τη σειρά τους επιδρούν αρνητικά στην ποιότητα ζωής και στη λειτουργία, οικονομική και κοινωνική, των κατοίκων των πόλεων.
Παρά ταύτα, ο ΟΛΠ (δηλαδή η COSCO) δεν αντιμετωπίζει τον προβληματισμό αυτό και ο σχεδιασμός του χαρακτηρίζεται από την τάση να εξυπηρετήσει αποκλειστικά τις ανάγκες ανάπτυξης του ιδιοκτήτη του. Τόσο το «αναπτυξιακό πρόγραμμα» όσο και η «μελέτη διαχείρισης» χαρακτηρίζονται από μια αντίληψη που δεν συνδέει την πόλη με το λιμάνι και δημιουργεί τις προϋποθέσεις εγκαθίδρυσης μιας ανταγωνιστικής σχέσης σε βάρος της πόλης.
Είναι σαφές ότι για πολλά από τα προτεινόμενα έργα η υλοποίησή τους προϋποθέτει κατά παρέκκλιση όρους και περιορισμούς δόμησης και τις επιτρεπόμενες χρήσεις.
Η πρακτική αυτή, συνήθως εκφραζόμενη με έκδοση ειδικών και κατά παρέκκλιση όρων με Π. Δ/γμα, με την επίκληση της ανάγκης «επενδύσεων» και στο όνομα της ανάπτυξης, μας βρίσκει αντίθετους τόσο επί της αρχής όσο και στη συγκεκριμένη περίπτωση, αφού τελικά καταργεί ή παρακάμπτει τους γενικούς κανόνες και νομιμοποιεί στην πράξη την «ιδιωτική πολεοδόμηση» και την κατ’ εξαίρεση των γενικών περιβαλλοντικών κανόνων, περιβαλλοντικών και άλλων αδειοδοτήσεων. Ειδικά για τις περιπτώσεις κατασκευών που σε προηγούμενη φάση είχε απορριφθεί από τις κατά νόμο αρμόδιες Υπηρεσίες το προτεινόμενο ύψος (25m) θεωρούμε ότι αυτό αποτελεί δεσμευτικό προηγούμενο που δεν πρέπει να παρακαμφθεί.
Περιοχή Δήμου Πειραιά: Ειδική Οικονομική Ζώνη, με αποκλειστικό ωφελημένο την COSCO
- Επέκταση Κρουαζιέρας
Ο βασικός στόχος της κινεζικής εταιρίας είναι να καταστήσει το επιβατικό κομμάτι του λιμανιού του Πειραιά (τις γνωστές σε εμάς πύλες Ε), από την Σχολή Ναυτικών Δοκίμων μέχρι τη Δραπετσώνα, σε homeport κρουαζιέρας. Δηλαδή σε σταθμό τεράστιων κρουαζιερόπλοιων, τα οποία όχι απλά θα σταθμεύουν για λίγο στη διαδρομή τους, αλλά θα έχουν τον Πειραιά ως βάση εκκίνησης. Η επέκταση της κρουαζιέρας συνοδεύεται από νέες κτηριακές εγκαταστάσεις και ανακατασκευή άλλων υφισταμένων. Διαφαίνεται ότι κάποιες από τις προτεινόμενες εγκαταστάσεις θα λειτουργήσουν και ως εμπορικά κέντρα τύπου “mall”, δηλαδή θα εισαχθεί μέσα στη λιμενική ζώνη μια νέα, ανταγωνιστική προς την οικονομική οργάνωση και ζωής της πόλης, αφού θα μεταφέρει από την πόλη μέσα στο λιμάνι λειτουργίες εμπορίου και αναψυχής, επιβαρύνοντας, εκτός των άλλων, καταφανώς, τους ήδη υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους σε μια περιοχή απολύτως κορεσμένη και μη διαχειρίσιμη.
Τα σχέδια αυτά εν συντομία περιλαμβάνουν, αρχικά, επέκταση της χερσαίας ζώνης του Λιμένα κρουαζιέρας στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, δηλαδή επιχωματώσεις έκτασης 200 στρ. στο νότιο τμήμα του λιμανιού, δηλαδή μπροστά από τη Σχολή ναυτικών Δοκίμων, προκειμένου να δημιουργηθούν για 3 πρόσθετες θέσεις πρόσδεσης πλοίων άνω των 350 μέτρων μήκους, καθώς και νέοι χώροι για ξενοδοχείο και ΜALL.
Αυτό σημαίνει στο νότιο τμήμα του λιμανιού, πολύ κοντά στην πυκνοκατοικημένη περιοχή της Πειραϊκής, του Χατζηκυριάκειου και της Καλλίπολης, θα ελλιμενίζονται τεράστια κρουαζιερόπλοια, με αποτέλεσμα οι επιπτώσεις στην ατμόσφαιρά και τη θάλασσα να είναι καταστροφικές για τους εκεί κατοίκους. Ταυτόχρονα, μια περιοχή που ούτως ή άλλως ήδη είναι ασφυκτικά κτισμένη, χωρίς απολύτως κανέναν ελεύθερο χώρο, με ήδη τεράστιο συγκοινωνιακό πρόβλημα και απολύτως κανέναν επιπλέον χώρο για στάθμευση, θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο με λεωφορεία, βανάκια, αυτοκίνητα κ.ο.κ..
- Δημιουργία Mall και ξενοδοχείων
Ταυτόχρονα, η COSCO έχει συμφωνήσει με την Κυβέρνηση, στον ίδιο χώρο να δημιουργηθεί και τεράστιο εμπορικό κέντρο τύπου mall. Δηλαδή σε μία ήδη πληγείσα από την οικονομική κρίση περιοχή όπως ο Πειραιάς, προτείνεται να δημιουργηθεί ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο που θα «τραβήξει» καταναλωτές μακριά από τα εμπορικά καταστήματα του Πειραιά, με όφελος μόνο των μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών που θα μισθώνουν τους χώρους του mall.
Εξάλλου και η διαφημιζόμενη αύξηση της εμπορικής κίνησης στον Πειραιά από τους τουρίστες-επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων είναι μύθος, αφού είναι γνωστό σε όλο τον πλανήτη ότι τα κρουαζιερόπλοια μεταχειρίζονται τη μέθοδο του all-inclusive τουριστικό προϊόντος («βραχιολάκια»), δηλαδή κατευθύνουν τους πελάτες τους σε συγκεκριμένα καταστήματα και χώρους, συμβεβλημένους με την εταιρία κρουαζιέρας, δηλαδή εν προκειμένω με το mall. Δηλαδή ακόμη και η κατανάλωση εμπορικών προϊόντων θα γίνεται σε επιχειρήσεις που συνδέονται άμεσα με την cosco και όχι με του Πειραιώτες μαγαζάτορες.
Αντίστοιχα και η ανέγερση πολυτελών ξενοδοχείων ή η αναμόρφωσή των υπαρχόντων εγκαταστάσεων σε ξενοδοχεία, που σχεδιάζεται (η Παγόδα, τα σιλό και οι αποθήκες), θα έχει παρόμοια αποτελέσματα, αλλά και περαιτέρω επιβάρυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων στο λιμάνι.
- Νέος σταθμός Logistics
Φαίνεται, άλλωστε, ότι η συνάντηση της ίδιας της πρέσβη της Κίνας με τα κυβερνητικά στελέχη πριν λίγες μέρες, έπιασε τόπο. Τι ζήτησε η κινεζική πλευρά; Να εγκριθεί το master-plan όπως ακριβώς το θέλει η κινεζική εταιρία που το εκμεταλλεύεται. Δηλαδή, να παρακαμφθούν με κυβερνητική παρέμβαση όλες οι έστω και στοιχειώδεις ενστάσεις των αρμόδιων αδειοδοτικών υπηρεσιών σχετικά με το μέγεθος των παρεμβάσεων που επιθυμεί να πραγματοποιήσει η cosco. Η κινεζική εταιρία ζήτησε πέραν όσων ήδη προβλέπονταν στις συμβάσεις και έξτρα επεμβάσεις, δηλαδή ένα επιπλέον ξενοδοχείο, το mall και ένα σταθμό logistics ακόμη. Η εξέλιξη αυτή ήρθε αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), το οποίο ενέκρινε μεν τη μελέτη του Master Plan ως προς τα έργα που υπόκεινται στην αρμοδιότητά του, όμως έθεσε κάποιους όρους, ειδικά ως προς την «Παγόδα» (να παραμείνει ίδια εξωτερικά).
Περαιτέρω επισημαίνουμε ότι ενώ στη Σύμβαση Παραχώρησης κατοχυρώνεται η χρήση του “Silo” ως Μουσείων Εναλίων Αρχαιοτήτων στο προτεινόμενο σχέδιο, το Μουσείο έχει παραληφθεί και δεν υπάρχει καμιά αναφορά. Η υλοποίηση του «Μουσείου της Μετανάστευσης» που θα στεγάσει, θα διασώσει και θα προβάλλει το σημαντικό αρχειακό υλικό του ΟΛΠ αποτελεί θετικό σημείο στο προτεινόμενο αναπτυξιακό πρόγραμμα. Έτσι, ενώ όλες οι πλευρές διακηρύσσουν και διαπιστώνουν την ανάγκη αναβάθμισης της πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξής της, την ίδια στιγμή δεν αναλαμβάνουν το κόστος αυτής της προσπάθειας (στο πλαίσιο της κατά κυριολεξία σημασίας της εταιρικής και κοινωνικής ευθύνης), προσβλέποντας, ίσως, αυτό να καλυφθεί από το Ελληνικό Δημόσιο.
Η Περιφέρεια συνένοχη στην παράδοση του Πειραιά στον κινεζικό κολοσσό
Το συμπέρασμα αυτής της εξέλιξης είναι ότι αυτή η Κυβέρνηση, καθώς και η Περιφέρεια της κας Δούρου, είναι αποφασισμένοι να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα της cosco με κάθε τρόπο, ακόμα και με «άνωθεν» παρεμβάσεις και πίεση προς τις Δημόσιες Υπηρεσίες να εγκρίνουν αυτούσια και όπως προτείνονται από την cosco τα έργα, παρακάμπτοντάς και αγνοώντας επιδεικτικά τις ανάγκες και το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών, καθώς και του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Ήταν δε χαρακτηριστική η προθυμία της Περιφέρειας να συντονίσει τις κινήσεις της με τη δημοτική αρχή του Πειραιά για να αποτραπεί η κήρυξη και η προστασία των αρχαιολογικών χώρων του Πειραιά, για να διευκολύνει την ανάπτυξη των σχεδίων του Master Plan της COSCO.
Το master-plan της cosco είναι ένα ακόμη φαραωνικό σχέδιο, απόλυτα εναρμονισμένο με την ανάγκη ενός καπιταλιστικού κολοσσού να μεγιστοποιεί τα κέρδη του με αλόγιστη εκμετάλλευση και αγνόηση του κοινωνικού και περιβαλλοντικού κόστους. Είναι ένα σχέδιο που δεν έχει καμία σχέση με τις ανάγκες των Πειραιωτών και θα επιδεινώσει οικονομικά και ποιοτικά την καθημερινότητά τους. Οι Πειραιώτες και οι εργαζόμενοι στον Πειραιά πρέπει να αντισταθούν και αντιστέκονται στο σχέδιο αυτό.
Όλες οι δυνάμεις που εκπροσωπούν τη μνημονιακή πολιτική στην Περιφέρεια Δούρου, Πατούλης και Σγουρός προωθούν και στηρίζουν τα σχέδια πλήρους παράδοσης του λιμανιού του Πειραιά στην κερδοσκοπία της Cosco. Στηρίζουν την κατάληψη κάθε σπιθαμής χώρου και τον εργασιακό μεσαίωνα που επιχειρεί να επιβάλει ο κινέζικος κολοσσός, στο όνομα της δήθεν ανάπτυξης και των επενδύσεων. Επενδύσεων για τα οφέλη των λίγων, σε βάρος των δικαιωμάτων των πολλών.
Η Ανυπότακτη Αττική στηρίζει τους αγώνες κατοίκων, εργαζομένων, συνδικαλιστικών και κοινωνικών φορέων για την υπεράσπιση του λιμανιού κα της πόλης του Πειραιά και θα σταθεί δίπλα σε κάθε αντίδραση και κινητοποίηση, στο κίνημα και στα θεσμικά όργανα.
Αγωνιζόμαστε ενάντια στο Master- Plan της Cosco και τα σχέδια Κυβέρνησης για:
- Άνοιγμα του λιμανιού του Πειραιά στους πολίτες.
- Δημόσιο Λιμάνι για το λαό
- Ανάδειξη και αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων του Πειραιά στην Πειραϊκή, στη Φρεαττύδα, στη Δραπετσώνα και στην Ηετώνεια ακτή.
- Ελεύθερος ο χώρος των Λιπασμάτων.
- Να καθαιρεθούν όλες οι ρυπογόνες εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις και να αποδοθούν όλοι χώροι ελεύθεροι, πράσινοι στους Δήμους και στους πολίτες του Πειραιά, της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου.